Skaun ILs sportsskyttere

Postet av Bente Husby den 23. Jan 2022

Skaun idrettslag Sportsskyttere så dagens lys etter at tidligere Børsa Miniatyrskytterlag ble tatt opp i Skaun idrettslag i 2014.  Bakgrunnen for dette var at tidligere anlegg hadde leieavtaler som gikk ut samt at bane vi hadde ved barneskolen i Børsa skulle rives til fordel for ny skole.  Skaun kommune har vært svært behjelpelig i prosessen med etablering av anleggene vi nå har tatt i bruk.

Fra 2014 og frem til 2021 ble det bygget ny innendørs skytebane og utendørs bane på dugnad ved Ramsjøen Arena.  Inne skyter vi med luftvåpen på avstand 10 meter og finkalibret rifle på 15 meter.   Ute har vi en helt ny standplass for skyting på 50 meter.  Vi har nå kjøpt inn 10 optiske skiver for skyting inne og ute. De nye optiske skivene er helt avgjørende for å kunne arrangere nasjonale stevner. Anleggene er bygget uten terskler og kan brukes av personer med funksjonsnedsettelse. Vi er tilsluttet Norges skytterforbund som er et særforbund under Norges Idrettsforbund og Olympiske Komité (NIF).  Sportsskyting er en idrett som passer for absolutt alle fra 10 års alder og ingen begrensning oppad.

Vi ønsker nye medlemmer hjertelig velkommen til å prøve om sportsskyting kan være noe som er interessant. Sportsskyting er en idrett som egner seg for personer med funksjonsnedsettelse. Laget har både luftrifler og finkalibrede rifler som kan lånes ut på klubbtreninger.  Det er ikke noe krav om å melde seg inn for å prøve sportsskyting.  Opplæring vil bli gitt fortløpende for de som ønsker å prøve sportsskyting. På anlegg inne har vi fasiliteter som oppholdsrom, kjøkken, HC-toalett og lagerrom. Vi ønsker at det sosiale skal være det bærende element for aktiviteten.  Vi legger til rette for sportsskyting for de som ønsker å trene litt og de som ønsker å satse på kvalifisering for deltagelse ved internasjonale stevner.

Når vi har sagt endelig farvel til korona vil styret annonsere klubbstevner og nasjonale stevner på våre flotte anlegg.  Vi har en bruksplan ved anleggene.  Alle ukedager i tidsrommet kl. 1700 til 2100 er det organiserte treninger.  Skaun idrettslag Sportsskyttere har mandager, onsdager og fredager.  Utenom disse tidspunkt er det inntil videre fritt frem for å trene ved anleggene.

Skaun idrettslag Sportsskyttere deler anleggene med Skaun skytterlag.  Skaun skytterlag er tilknyttet Det Frivillige Skyttervesen (DFS) og er ansvarlig for drift og vedlikehold av banene.